
 1 

Chapter 2: The Fiction Equating Comfort Women with Sex Slaves 

Spreads throughout the World 
 

E. The tone of German media coverage of comfort women 
 

By Emi Kawaguchi-Mahn 

 

 

 

 

 

 

 

 

It is unlikely that residents of Japan properly know how much distress the comfort-

women controversy has caused Japanese nationals living in foreign countries. Sankei 

Shimbun reporter Komori Yoshihisa expressed our dilemma aptly when he wrote, 

“Words cannot express how helpless and alone I felt during the debate over comfort 

women in the US.”1 

 

I live in Germany, and I know exactly how Mr. Komori felt. In the face of a concentrated 

attack, I couldn’t hope for support or cover. If I had been in Japan, I would have been 

comforted by the knowledge that even if opinions diverged, at the very least, everyone 

would be familiar with the arguments presented and the underlying circumstances. 

 

It is nearly impossible to advise Germans about the comfort-

women controversy. There are so many aspects that must be 

explained, including who the comfort women were and what 

they did, and past and present relations between Japan and Korea. 

It is of paramount importance to shed light on the Asahi 

Shimbun’s role in the controversy, and why a false report ended 

up taking on a life of its own. Unfortunately, the German media 

ignore these aspects of the controversy, focusing instead on 

horror stories, and the “sex-slave” tragedy.  

 

What I believed to be the truth is incomprehensible to my family 

and my German friends. I am neither a scholar nor a politician. If 

I would speak out different from the media reports I would not 

Cover of a book by Emi           have any chance to convince. The same goes for the Nanjing    

Kawaguchi-Mahn about German                  “massacre.” In Germany, false reports about 

media coverage of Japan and East Asia                   pollution in Fukushima run rampant, and 

                                                 
1
 Komori Yoshihisa, “Asahi Shimbun no ianfu kyoho wa Nihon ni doredake no jitsugai wo ataeta no ka” 

(How much harm the false report in the Asahi Shimbun did Japan), Japan Business Press, 20 August 2014.  

http://jbpress.ismedia.jp/articles/-/41520 (retrieved 07/01/2016). 

http://jbpress.ismedia.jp/articles/-/41520


 2 

are never questioned. If I raise objections, then I am viewed as someone with 

questionable ideology. 

 

But I cannot simply resign myself to defeat and put the controversy behind me. It 

becomes a knot of anger in my stomach that continually torments me. 

 

The following article appeared in the Frankfurter Allgemeine, one of Germany’s leading 

dailies. The author is Carsten Germis, the newspaper’s foreign correspondent based in 

Tokyo. 

 
November 18, 2014 

 

MISREPRESENTATION OF HISTORY: JAPAN DEMANDS  

CORRECTIONS TO AMERICAN TEXTBOOKS 

 

Historical revisionism has entered a new phase: Japanese foreign 

minister intends to effect changes in US textbooks. This is nothing 

more than resistance against the current state of historical research. 

 

For the first time Japan is exerting pressure on foreign textbooks in order 

to whitewash its atrocities during World War II. In a statement made on 

Tuesday in Tokyo, Foreign Minister Fumio Kishida said that the Japanese 

government had criticized an account in a history textbook used in the US. 

The authors are historians Jerry Bentley and Herbert Ziegler, and in the 

account in question they maintain that the Japanese Army compelled 

200,000 women to serve as military prostitutes in East Asia. 

 

The book simply states the results of unbiased historical research. 

However, such research has become the target of criticism from 

nationalists and revisionists, who have gained ascendancy since Prime 

Minister Shinzo Abe’s administration took office. The foreign minister 

maintains that the offending account does not accord with the Japanese 

government’s official position. Kishida did not say exactly which part of 

the account met with his disapproval. 

 

The fact that Japan is now putting pressure on foreign researchers is a sign 

of a new intensity to its government’s revisionism. The American 

publisher McGraw-Hill has stated that it is prepared to mediate a dialogue 

between the authors and Japanese diplomats. 

 

Japan has officially acknowledged that women were forced to serve as 

prostitutes during the war. But at home, in Abe’s sphere, this is 

vehemently denied.
2
 

 

                                                 
2
 Carsten Germis, “Geschichtsklitterung: Japan verlangt Korrektur amerikanischer Lehrbücher 

(Misrepresentation of history: Japan seeks amendment of history textbook), Frankfurter Allgemeine, 18 

November 2014. http://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/asien/geschichtsklitterung-japan-verlangt-

korrektur-amerikanischer-lehrbuecher-13272998.html (retrieved 07/01/2016). 

http://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/asien/geschichtsklitterung-japan-verlangt-korrektur-amerikanischer-lehrbuecher-13272998.html
http://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/asien/geschichtsklitterung-japan-verlangt-korrektur-amerikanischer-lehrbuecher-13272998.html


 3 

To illustrate this article Germis uses a photograph of Japanese schoolgirls walking 

together, their schoolbags on their backs. The caption under the photograph: 

“Schoolchildren in Tokyo: What will they be given to read?” 

 

Here is another of Germis’ articles. 

 

 
January 29, 2015 

 

Sex Slaves in Japan 

THE TERM “COMFORT WOMEN” UNDERMINES THE BAD 

REPUTATION  

 

In Japan tens of thousands of women and girls were forced to be sex slaves 

during World War II. Nationalist powers are using a newspaper’s mistake 

to rewrite history. 

 

On Monday more than 8,700 Japanese instituted suit against the liberal 

daily Asahi Shimbun in Tokyo District Court. Their grievance: the 

newspaper had disseminated lies throughout the world by claiming that 

Japan bore responsibility for the so-called comfort women. The term is 

used to describe women who were forced to serve as prostitutes in brothels 

operated by the Japanese Army in battle zones; the great majority of them 

were Korean. Behind the lawsuit was an apology from the Asahi Shimbun 

for a series of articles that appeared in the 1980s and 1990s, particularly 

those produced by an eyewitness named Seiji Yoshida. Yoshida was 

exposed as a liar at a later date. His false witness notwithstanding, the 

newspaper did not deny (nor should it have!) that tens of thousands of 

women and girls had been forced to become sex slaves under Japanese rule. 

The plaintiffs also castigated the newspaper for not making an effort to 

restore Japan’s honor within the international community. 

 

In the historical research community outside Japan, it is an undisputed fact 

that the Japanese forced 200,000 women and girls to become sex slaves. 

Even the Japanese government acknowledged responsibility for those evil 

deeds (at least in international circles) in a statement issued in the 1990s. 

But at home Prime Minister Abe Shinzo used the apology issued by Asahi 

Shimbun last fall to strengthen his own nationalist course and the 

increasingly aggressive historical revisionism of Japan’s nationalists. 

Speaking before Japan’s Diet, Abe said that the Asahi Shimbun had 

seriously injured Japan’s reputation, and that he is determined to restore 

Japanese pride. Japan’s Foreign Ministry added what was clearly a rebuttal 

of criticism from foreign correspondents concerning Abe’s position on this 

subject, and provocative nationalist language. The lawsuit filed in Tokyo is 

in perfect alignment with this trend. According to the complaint, there is 

no evidence proving that any official Japanese institution forced women 

into prostitution, and Asahi has tarnished Japan’s reputation in the eyes of 

the world. The plaintiffs are suing for compensation from the newspaper 

amounting to ¥10,000 (ca. 80 Euros) per person. International media 

reports are critical not of Asahi for issuing a false report, but of Abe’s 



 4 

shameless attempt to whitewash Japanese atrocities committed during 

World War II. Japanese media have given the topic very little attention. 

 

Pressure on the media intensifies 

 

Kaori Hayashi, professor of communications theory at Tokyo University, 

calls what Japan’s prime minister does “effective agenda-setting.” As a 

member of a committee established by the Asahi Shimbun, Hayashi has 

analyzed a great deal of the foreign media coverage of the “Asahi scandal.” 

She found absolutely no criticism of the Asahi Shimbun. The foreign 

media are, without exception, critical of Abe’s attempt to make a 

scapegoat of a liberal newspaper in his drive to achieve a nationalist 

agenda. Prime Minister Abe took advantage of a newspaper’s erroneous 

report to deny the fact of forced prostitution. This despite the fact that one 

exposed liar does not cast doubt on the entire body of independent 

academic research. Furthermore, 20 years have elapsed since then. 

Yoshida’s hoax was already public knowledge in the 1990s. As far as the 

historical assessment of forced prostitution is concerned, Asahi’s apology 

means absolutely nothing outside Japan. 

 

As the Asahi Shimbun experienced, the government in Tokyo put 

powerful pressure on a newspaper, and extracted an apology from it. The 

recent lawsuit is the next step toward suppressing liberal voices in Japan. 

Abe and nationalist organizations that have joined hands with him have 

stepped up the pressure on Asahi’s executives — after Abe’s 

administration took office in December 2012 the newspaper was one of the 

most influential opposition voices in Japan. Many Asahi reporters feel that 

they have been deprived of freedom of speech. 

 

Angela Merkel should admonish Prime Minister Abe 

 

 According to a report from Kyodo News the lawsuit is expected to have 

13,000 plaintiffs. That is because the Asahi article disseminated the 

perception that Japan bore responsibility for sex slaves throughout the 

world. The nationalist, conservative Yomiuri newspaper apologized to its 

readership for using the term “sex slaves” in its reporting. To Japan’s 

nationalists, Korean teenagers forced into prostitution were no different 

from ordinary prostitutes. 

 

The fact that Hayashi’s analysis demonstrates that it was historical 

revisionists, not Asahi, who sullied Japan’s image will not cause concern 

among the plaintiffs. Shoichi Watanabe, professor emeritus of Sophia 

University, a Christian institution, has orchestrated this lawsuit, in which 

thousands of people are participating. From this fact alone we see how 

aggressive the plaintiffs’ nationalist power has become. On the 70
th
 

anniversary of the end of World War II, Prime Minister Abe declared that 

he would conduct a reassessment of history. Prime Minister Merkel will be 

visiting Japan in March. She should say a few straightforward words to 

Abe about the proper approach to history. 

 



 5 

The accompanying photograph shows former comfort women protesting at a 

demonstration.3 

 

It is not at all difficult to imagine how Germans, who know nothing about the 

circumstances, reacted to this article. The foreign media’s stance on the comfort-women 

controversy hasn’t changed at all during the years between Asahi Shimbun’s shrill 

insistence that the comfort women were coerced, and the newspaper’s apology for 

publishing false reports. Moreover, Germis brands Prime Minister Abe as a nationalist 

who bullied the Asahi Shimbun into admitting it had issued false reports, in an attempt to 

rewrite history. Germis’ scenario makes Abe and the suspicious forces aligned with him 

the villains, and the Asahi Shimbun, the victim striving to combat Abe’s oppression. 

Nothing could be further away from the truth. Exactly who is using the comfort-women 

controversy to further their agendas? Joining forces with the Asahi Shimbun are not only 

Korea and China, but also the European and American media. 

 

Again, I must emphasize that it is impossible for the reader of an article written with such 

an intent (I might as well call it evil intent, as that is what it is) to learn the truth. Nor 

does it matter what the Foreign Ministry says; it can’t possibly prevail. Articles like these 

are designed to tug at the emotions. They may contain terms like “historical fact” and 

“scholars’ opinions” in abundance, but they are certainly not engaged in an honest quest 

for the truth, so they can inform their readers accurately. Accuracy has no importance to 

them. 

 

I can’t help but conclude that, in most cases, reporters’ top priority is to provoke 

sympathy for the comfort women and anger toward the Japanese for attempting to justify 

atrocities. What has made the German media so hostile toward Japan? 

 

In the second article Germis writes, “Prime Minister Abe took advantage of a 

newspaper’s erroneous report to deny the fact of forced prostitution.” The Foreign 

Ministry issued a protest against this accusation. On no occasion did the prime minister 

ever say that the comfort women had never existed, so Germis’ accusation was 

completely spurious. 

 

Germis retaliated by writing “Confessions of a foreign correspondent,” an article critical 

of the Japanese government; it appeared in the April 2015 issue of the “Number 1 

Shimbun,” the house organ of the FCCJ (Foreign Correspondents’ Club of Japan). In it he 

praises Hatoyama Yukio, Kan Naoto, and Okada Katsuya to the skies, and excoriates 

Japan and Prime Minister Abe’s historical revisionism.4 

 

                                                 
3
 Carsten Germis, “Sexsklavinnen in Japan: ‘Trostfrauen’ erschüttern den schlechten Ruf” (Sex slaves In 

Japan: comfort women shake up a bad reputation), Frankfurter Allgemeine, 29 January 2015. 

http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/klage-gegen-zeitung-asahi-wegen-rufbeschaedigung-japans-

13391702.html (retrieved 07/01/2016). 

4
 http://www.fccj.or.jp/number-1-shimbun/item/576-on-my-watch/576-on-my-watch.html (retrieved 

07/01/2016). 

http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/klage-gegen-zeitung-asahi-wegen-rufbeschaedigung-japans-13391702.html
http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/klage-gegen-zeitung-asahi-wegen-rufbeschaedigung-japans-13391702.html
http://www.fccj.or.jp/number-1-shimbun/item/576-on-my-watch/576-on-my-watch.html


 6 

In the same article, whose target audience is foreign correspondents based in Japan, 

Germis writes that “Japan is a democracy with freedom of the press,” so perhaps he 

selects different content and tone for his main audience, i.e., general German readers. 

What surprised me the most about these “confessions” are the comments of approval 

posted by Japanese readers. Do they really believe that nationalists are gaining strength in 

Japan? 

 

I’ve been following German news coverage closely for the past 10 years. During that 

time I’ve noticed that there is a greater degree of freedom of ideological expression in 

Japan than in Germany. There are certain topics that leading German media companies 

cannot write about. In contrast, if the Japanese media avoid a topic, it is likely they do so 

out of diffidence, or defensiveness, or because an advertiser might object, but their failure 

to cover it is voluntary. 

On February 29, 2012 members of the SPD (Sozialdemokratische Partei Deutschlands) 

submitted a resolution entitled “Recognition of and Compensation for the Suffering of the 

Comfort Women”5 to the Lower House of the German Parliament. It was modeled on US 

House of Representatives Resolution 121.6  

The German resolution urges the Japanese government to acknowledge the crimes 

committed by Japan’s Imperial Army, and to offer apologies and compensation to the 

victims of those crimes. The signers of the motion are prominent politicians. 

On November 29, 2012 representatives of the various political parties delivered speeches 

about the motion. In hers, Ute Koczy, representing the Alliance ‘90/The Green Party, 

claimed that more than 200,000 women and girls were forced into prostitution at military 

brothels. 

The youngest of the comfort women were 11 or 12 years old. They were 

abducted or lured under false pretenses. Seventy percent of the women 

forced into prostitution died from sexual abuse, were executed, or 

committed suicide. Finally, in 1991, a former comfort woman named Kim 

Hak-sun came forward. The Japanese government’s behavior toward her 

was shameful; they might as well have punched her in the face.
7
 

                                                 
5 German title: “Anerkennung und Wiedergutmachung des Leids der “Trostfrauen.”  

6 Full title: A resolution expressing the sense of the House of Representatives that the Government of 

Japan should formally acknowledge, apologize, and accept historical responsibility in a clear and 

unequivocal manner for its Imperial Armed Forces' coercion of young women into sexual slavery, known 

to the world as "comfort women", during its colonial and wartime occupation of Asia and the Pacific 

Islands from the 1930s through the duration of World War II. 
7
 https://www.gruene-bundestag.de/parlament/bundestagsreden/2012/november/ute-koczy-trostfrauen.html 

(retrieved 07/06/16). 

https://www.gruene-bundestag.de/parlament/bundestagsreden/2012/november/ute-koczy-trostfrauen.html


 7 

Ute Granold, representing the CDU (Christian Democratic Union), made the following 

remarks: 

Historians estimate the number of victims at 200,000-300,000. Most of the 

victims were from China or Korea. Those were places where Japanese 

troops committed the most violent abuses. 

(…) 

 

Words cannot describe the horrors the women experienced. Most of them 

died of disease, torture, starvation, or exhaustion. 

 

(…) 

 

In [1992] historians located proof in military records that the Japanese 

Army abducted women for service in military brothels. 

 
(…) 

 
The existence of evidence forced the Japanese government to include this 

chapter of World War II history in textbooks. But during the past few 

years, a certain group of politicians has made a concerted effort to expunge 

all suggestions of these crimes from textbooks, and have succeeded in 

doing so.  

 

And even more astonishing: 

 
The emperor of Japan had comfort stations — military brothels — 

established for his troops. 

 

(…) 

 

Forced prostitution was ordained and institutionalized by the national 

government. 

 

She concludes with the following self-congratulatory remark: 

 
There is no point in attempting to change the Japanese government’s 

position from outside. Warnings from other countries will have little effect. 

We Germans have set a good example for the Japanese by demonstrating 

of our own volition of a culture of sincere reconciliation and remorse, 

enabling us to deepen a synthesis of the past, and strengthen our 

understanding of neighboring countries.
8
 

 

In the end, the resolution was not adopted. But its content was widely publicized. 

Therefore, its selling point, i.e., that the Japanese ran rampant throughout Asia, 

committing atrocities wherever they went. Rather than showing remorse for their actions, 

                                                 
8
 https://www.cducsu.de/themen/menschenrechte-und-humanitaere-hilfe/zwangsprostitution-japan-

waehrend-des-zweiten-weltkriegs-als-menschenrechtsverletzung-anerkennen (retrieved 7/21/2016). 

https://www.cducsu.de/themen/menschenrechte-und-humanitaere-hilfe/zwangsprostitution-japan-waehrend-des-zweiten-weltkriegs-als-menschenrechtsverletzung-anerkennen
https://www.cducsu.de/themen/menschenrechte-und-humanitaere-hilfe/zwangsprostitution-japan-waehrend-des-zweiten-weltkriegs-als-menschenrechtsverletzung-anerkennen


 8 

they are attempting to justify them. This is the message that has been imprinted on the 

minds of the German people. Germis’ articles are sending virtually the same message. If I 

were German, I might have believed them. 

 

But members of the German Federal Diet are not ordinary Germans. It is very likely that 

they are well aware that German troops really did force women into prostitution, and that 

must be why they are attacking Japan. But why? To what end? 

 

During Hitler’s rule, German troops operated brothels on a large scale — in Germany, in 

war zones, and in German colonies and occupied territory. There were several types of 

brothels, for rank-and-file soldiers, for officers, for the paramilitary Schutzstaffel (SS) 

personnel, and for laborers recruited from other countries. Surprisingly, brothels were 

also established in concentration camps and extermination camps. 

 

My purpose is not to discuss German forced prostitution, but I would like to refer 

interested readers to books written by Christa Paul9 and Franz Seidler.10 Evidence of the 

practices they chronicle (original documents) can be found in Nürnberg (Nuremberg) at 

the Documentation Centre Nazi Party Rally Grounds (Dokumentationszentrum 

Reichsparteitagsgelände).  

 

At the beginning of this section I referred to journalist Komori Yoshihisa. Here is another 

of his comments: “I consider myself a victim of the comfort-women controversy … I feel 

as though not only Japan’s honor, but also my own honor has been damaged.” 

 

In closing, I would like to mention that in the media coverage of the false report issued by 

the Asahi Shimbun, one of Germany’s leading dailies, Süddeutsche Zeitung, carried an 

article with the headline “Prime Minister vs. Newspaper.” This was followed by the 

subtitle “Japan’s prime minister intends to get rid of a nuisance, the Asahi Shimbun, 

which has been critical of him.” The tone of the article reminds me of Germis’ writing. 

Other newspapers offer more or less the same type of coverage. German opposition to 

and hatred of Japan appear to be deep-rooted. 

 

The Asahi Shimbun’s admission of its errors is to be commended, but it had no effect in 

Germany. Some wrongs cannot be made right. I can’t help thinking that the German 

media were determined not to acknowledge the correction. 

 

BBC’s international broadcast World Service conducted a poll in 2014 asking how 

people in various countries view other countries. According to the poll results apparently 

the Chinese have the most negative view of Japan, followed by South Koreans, and then 

                                                 
9
 Christa Paul, Zwangsprostitution: Staatlich Errichtete Bordelle Im Nationalsozialismus (Forced 

Prostitution: Brothels Established by the National Socialist State) (Berlin: Edition Heinrich, 1994). 

10
 Franz Seidler, Prostitution, Homosexualität, Selbstverstümmelung. Probleme der deutschen 

Sanitätsführung 1939–1945 (Prostitution, homosexuality, masturbation: problems of the German Medical 

Service, 1939-45) (Neckargemünd: Vowinckel-Verlag, 1977). 

https://ja.wikipedia.org/w/index.php?title=Vowinckel-Verlag&action=edit&redlink=1


 9 

Germans!11 This is a tragic situation. As a Japanese woman who  lives in Germany, I am 

more saddened than angry.  

 

 

 

                                                 
11

 http://www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/2014/world-service-country-poll (retrieved 07/21/2016). 

http://www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/2014/world-service-country-poll

